Перейти до основної сторінки
до рішення виконкому Рахівської міської ради
від 09.10.2024 р. №161
ЗВЕРНЕННЯ
членів виконавчого комітету Рахівської міської ради до Кабінету Міністрів України, Офісу Президента України та ДП «Ліси України» щодо недопущення
руйнування лісової галузі в Україні
В суспільстві вже тривалий час існує небезпідставна напруга навколо лісової галузі України. Державна стратегія управління лісами до 2035 року та операційний план її реалізації містять ризики приватизації державних лісів при реалізації заходів, які вона передбачає.
Реформа управління лісової галузі розпочата із прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.2022 року №1003 «Деякі питання реформування управління лісової галузі», знаходиться в процесі реалізації.
На сьогоднішній день, в умовах воєнного стану, коли усе українське суспільство, органи державної влади, місцевого самоврядування зорієнтовані в першу чергу на відсічі збройної агресії ворога, так звана “лісова реформа” проводиться без будь-якого публічного обговорення з лісниками, екологами, економістами, місцевими органами самоврядування, і це при тому, що ця реформа стосується безпосередньо 50 тисяч лісників. Причому все це робиться похапцем, спеціально в період воєнного часу, щоб не було пікетів громадськості та інших акцій протесту.
Незрозумілим є така позиція Уряду, адже на сьогоднішній день відсутнє належне обґрунтування переваг та нагальної необхідності для впровадження обраної концепції реформування лісового господарства, в тому числі без публічного обговорення та врахування позиції громадськості.
Адаптація лісового господарства та лісового законодавства до європейського необхідна, бо ми маємо рухатися вперед, незважаючи на війну і виклики, які стоять сьогодні перед країною, однак створення єдиної в Україні компанії-монополіста з централізовано системою управління призводить до значного підвищення корупційних ризиків, але уряд уваги на це не звертає і робить “як завжди” по своєму. Так, в уряді багато говорять про децентралізацію та боротьбу з монополіями, однак насправді в цій лісовій реформі все робиться точно навпаки, проведена централізація і створена мегакомпанія-монополіст. Лісгоспи потрапили у кріпацтво цієї мегакомпанії, їх обклали централізованою “даниною” – вони тепер повинні до Києва, в ДП “Ліси України”, перераховувати щомісяця 35% свого прибутку.
На прикладі Рахівського району, в якому здійснюють діяльність три філії ДП «Ліси України», а саме: Рахівська, Великобичківська та Ясінянська, бачимо, що за 2023 рік загальна сума отриманих філіями доходів становить 406 230,5 тис. грн. Так як 35% із загальної суми отриманих доходів від реалізації продукції відраховується на ДП „Ліси України”, виходить що із вказаної суми 4,2% спрямовано на утримання головного та регіонального офісу, а це 17 061,7 тис. грн.., 6,9% – на інвестиції, що становить 28 029,9 тис. грн.. та 3,7% – на дотації, що становить 15 030,5 тис. грн. Таким чином, лише ці три суми разом, в загальному становлять 60 122,1 тис. грн., що є на 11 мільйонів більше загальної суми всіх місцевих податків, які отримують чотири територіальні громади району від діяльності трьох лісових філій на його території.
Створення єдиного суб’єкта господарювання призвело до централізації управлінських процесів та обмежило вплив районної ради та місцевих громад на прийняття рішень із ведення лісового господарства та розвитку деревообробної галузі в регіонах, унеможливило прийняття оперативних рішень та вжиття заходів у разі виникнення надзвичайної ситуації регіонального рівня, тим паче в умовах війни.
Більше того, утворення та зміцнення єдиної мегакомпанії по управлінні лісовими ресурсами призводить до того, що наші місцеві громади залишаються без значної частини податків та зборів. Так, у Рахівському районі об’єднання відокремлених структурних підрозділів Карпатського регіону – філій, стане наслідком скорочення 45 – 50 працівників, що в свою чергу призведе до зменшення доходів територіальних громад у вигляді податку на доходи фізичних осіб, це при тих обставинах, що для всіх громад Рахівського району лісова та деревообробна галузі є не тільки основним наповнювачем місцевого бюджету, а й суб’єктом вирішення щоденних соціальних питань.
Так, на сьогоднішній день рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів, податок за лісові землі відповідно до діючого законодавства, перераховуються до місцевого бюджету за місцезнаходженням лісової ділянки, а також податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), нарахований працівникам структурних підрозділів (лісництв, нижніх складів тощо), перераховується також до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого підрозділу, що дозволяє громадам планувати і реалізовувати соціально-економічний розвиток їх територій.
Крім того, як ми вже раніше вказували, централізація ведення лісового господарства протирічить загальнодержавній реформі децентралізації. Внаслідок цього місцеві ради позбавлені будь-якої можливості впливати на розвиток лісової галузі на місцях, не мають змоги виконувати передбачені Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» функції по реалізації екологічної політики України та охороні навколишнього природного середовища на своїй території.
Переконані, що такі умови господарювання та централізації управління в лісовій галузі створюють передумови для подальшої приватизації українських лісів, що можуть опинитися в приватних руках.
Ліси України є об’єктом права власності всього українського народу, а тому питання реформування лісової галузі повинні ґрунтуватися на принципах врахування довгострокових інтересів держави та місцевих громад, дотримання балансу між екологічними, економічними та соціальними функціями лісового господарства для забезпечення його сталого розвитку на благо жителів України.
Враховуючи вищевикладене, просимо:
– не допустити повну централізацію у сфері управління лісами України та подальшого об’єднання відокремлених структурних підрозділів Карпатського регіону – філій, а самі філії визначити у структурі лісового господарства України основними одиницями у системі управління лісами, що буде відповідати декларованій державою стратегії децентралізації.
– залучати органи місцевого самоврядування, експертне середовище, місцевих лісівників та громадськість при прийнятті відповідних управлінських рішень з приводу подальшого реформування лісової галузі України.
– здійснити виважену та зрозумілу кадрову політику, враховуючи ресурсний потенціал місцевих громад та припинити «кадрову карусель» працівників лісової галузі.
– визначити чіткі терміни проведення реформи, оскільки її тривале продовження та етапування свідчить тільки про відсутність бачення кінцевої мети проведення реформи.
З повагою
члени виконавчого комітету
Рахівської міської ради
Попередня
Про звернення членів виконавчого комітету Рахівської міської ради
Наступна
Рішення 62-ї сесії. Земельні питання